کاربرد پارامترهای سیمی در ساخت انیمیشن

ٌٌٌٌٌٌWelcome

تاریخ : یک شنبه 5 شهريور 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

کی از امکانات بسیار زیبا و قوی در نرم افزار ۳D Max ابزار پارامتر سیمی ) Wire parameter) می باشد . برای شروع بگذارید مثالی بزنم . فرض کنید ماشینی را طراحی کرده اید و حالا انتظار دارید که با حرکت کردن ماشین لاستیک های آن بچرخد و بالعکس و از طرف دیگر با شتاب گرفتن ماشین سرعت چرخش لاستیک ها هم بیشتر شود . برای مثال دیگر می توان تصور کرد که مجموعه ای از چرخ دنده ها را ساخته اید که با یک نوار با هم در ارتباطند و حال می خواهید با چرخیدن یکی دیگری هم بچرخد در حالی که سرعت آن ها از هم تبعیت کند .

و یا تصور کنید که شخصی سوار دوچرخه شده است و حالا می خواهید با پدال زدن او دوچرخه حرکت کند و با کاهش و یا افزایش سرعت پدال زدن ، دوچرخه نیز سرعتش تغییر کند . فراموش نکنید که در دنیای واقعی نیستید و نرم افزار به هیج وجه این را درک نخواهد کرد که حرکت به چه معناست چه برسد به این که تشخیص بدهد که حرکت ماشین باید از حرکت چرخهایش تبعیت کند و غیره .

دراصطلاح برنامه نویسان می گوییم که ماشین حرکت خود را از چرخ هابه ارث (Inheriting)می برد .ماشین را مولود(پیرو) ، چرخ های ماشین را والد(پایه) و عمل حرکت را ورثه (عمل تغییر) می گوییم .

لذا به کمک پارامترهای سیمی می توانیم به سادگی کاری کنیم که شی پیرو عمل تغییر را از شی پایه به ارث ببرد .لذا :به کمک پارامتر سیمی ، یک شی ، شی دیگر را کنترل می کند .

● ترتیب کار به این شرح می باشند.

۱) بر روی شی پیرو ( بدنه ماشین )کلیک راست کرده و از منوی ظاهر شده گزینه Wire Parameter را انتخاب نمایید . منویی ظاهر می شود .

۲) از طریق این منو می توانید تعیین کنید که شی پیرو چه عمل تغییری را قرار است به ارث ببرد : تغییر مکان(Position) ، تغییر اندازه(Scale) و یا چرخش ( Rotation) و همچنین می توانید تعیین کنید که این ارث بری حول کدام محور X یا Y یا Z صورت گیرد . همچنین می توانید یکی از خصوصیات آن شی مانند تغییر ارتفاع ، تغییر طول ، تغییر عرض و سایر را انتخاب نمایید .

۳) زمانی که عمل تغییر را انتخاب کردید خطی نقطه چین به فلش ماوس متصل می شود که با بردن ماوس به اطراف این خط نقطه چین به آن طرف کشیده میشود . شی پایه را که قرار است شی اول ( پیرو) از آن به ارث ببرد را انتخاب کنید . منویی مشابه گزینه ۲ ظاهر می شود .

۴) از طریق این منو مجددا تعیین کنید که شی پایه چه عمل تغییری را قرار است به پیرو منتقل کند : تغییر مکان(Position) ، تغییر اندازه(Scale) و یا چرخش ( Rotation) و همچنین می توانید تعیین کنید که این ارث بری حول کدام محور X یا Y یا Z صورت گیرد . همچنین می توانید یکی از خصوصیات آن شی مانند تغییر ارتفاع ، تغییر طول ، تغییر عرض و سایر را انتخاب نمایید .

در این حالت فرضا با انتخاب Position X برای شی پیرو و انتخاب Rotation Y برای پایه ، اگر شی پایه بچرخد ، شی پیرو تغییر مکان می دهد . اما شاید بخواهید تغییرات را به میل خودتان اعمال نمایید .

۵) زمانی که از منوی مربوط به شی پایه هم گزینه مورد نظر را انتخاب کنید صفحه ای ( دیالوگ) رو به روی شما ظاهر می شود که دارای دو پنجره است :

پنجره سمت چپ مشخصات شی پایه و پنجره سمت راست مشخصات شی پیرو را دارد .

در بین این دو پنجره هم سه فلش به سمت چپ ، به سمت راست و دو طرفه قرار دارد . با انتخاب فلش سمت چپ می توانید به نرم افزار بگویید که شیی سمت چپ متغیر خود را به شی سمت راست منتقل کند و یا آن را کنترل کند و برعکس . با انتخاب فلش دو طرفه این تغییرات دو طرفه خواهد بود .یکی از فلش ها را انتخاب کرده و دکمه Connect را بزنید .

در صورتی که خواستید آن ها را از هم جدا کنید و رابطه کنترلی را میان دو شی حذف کنید ، دکمه Disconnect را بزنید .

همچنین از طریق این دو پنجره و با انتخاب هر یک از گزینه های تغییر مکان(Position) ، تغییر اندازه(Scale) و یا چرخش( Rotation)می توانید عملی را که قرار است اشیا به ارث ببرند تعیین نمایید .

از طرف دیگر در زیر هر یک از پنجره ها نیز کادری برای کد نویسی وجود دارد که می توانید شتاب تغییرات را اعمال نمایید . به عنوان مثال اگر شی سمت چپ شی پیرو و شی سمت راست شی پایه باشد و Y Rotation سمت راست ، X Position شی پیرو ( سمت چپ) را کنترل می کنذ ، فلش به سمت چپ را زده و دکمه Connect را بنید . حال در کادر زیر شی سمت چپ عبارت زیر را تایپ کنید :

(X_Position+.pos.y)/.۷۶ که در آن master_Point نام شی پایه می باشد . این عبارت به نرم افزار می گوید که چرخش حول محور Y و یا Y Rotation آن معادل مجموع مکان فعلی شی پیرو یعنی X Position و مکان فعلی شی پایه حول محور Y یعنی master_Point.pos.y تقسیم بر .۷۶ می باشد . علامت $ نیز در تری دی مکس به شی انتخابی دلالت می کند .

▪ نکته : اسکریپت های تری دی مکس را می توانید در مرجع همراه این نرم افزار بیابید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مقالات تردی مکس

آخرین مطالب

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 51839
بازدید دیروز : 39156
بازدید هفته : 51839
بازدید ماه : 4212518
بازدید کل : 1582364212
تعداد مطالب : 405
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 518